AcademIAS-70- CAT4- National Agenda Parameter

Dear Parents,

Greetings from International Academic School, Dubai.

We are pleased to inform you about a standardized assessment test that your children has taken this October 2018. CAT4 is one of the mandatory requirements for the National Agenda Parameter and one of the basic requirements for school inspection with KHDA. CAT 4 stands for Cognitive Abilities Test.  This is a diagnostic assessment that is designed to help students and their teachers understand how they learn and what their academic potential might be. It assesses how students think in areas that are known to make a difference to learning.

While many tests focus on a child’s attainment in core subjects, CAT4 is designed to give schools a much broader, more rounded view of each child, their potential and how they learn. Results help teachers decide about the pace of learning that is right for a student and whether additional support or challenge is needed.

Tasks involve thinking about shapes and patterns (Non-Verbal Reasoning), words (Verbal Reasoning), numbers (Quantitative Reasoning) and some questions are answered by mentally generating and transforming visual images (Spatial Ability). The CAT4 Assessment was designed to identify the ‘Cognitive Ability’ of students, based on age appropriate expectations. In very simple terms, Cognitive Ability is a pupil’s ability to reason with and manipulate different types of material through a series of Verbal, Non‑Verbal, Quantitative and Spatial Ability tasks.

CAT4 is based on years of research and development. The current edition took five years to develop and the involvement of 25,000 students across the UK. It is a well-known assessment in schools; teachers value its ability to provide an understanding of what a child is capable of rather than defining them by their understanding of a body of knowledge in particular subjects.  GL processes this assessment data and creates reports for individual students, their parents and the schools in which they attend based upon standardized levels developed across all of these tests.

As cognitive ability is not particularly curriculum related, the results will not be significantly influenced by a student’s previous schooling or their subject knowledge. This can help teachers plan differentiated lessons, address individual learning styles and modify expectations for students across curriculum areas.

It is extremely important that the children take their assessments seriously and during all assessments, the following examination conditions are followed and respected by all students:

  • Students must not talk to, attempt to communicate with, or disturb other candidates once you have entered the Examination room.
  • Possession of a mobile phone or other unauthorized material is breaking the rules, even if the student does not intend to use it, and this will be subject to penalty and possible disqualification.
  • Only clear plastic pencil cases are allowed. No bags, phones, or any other materials may be in the proximity of the students during the examination.
  • Students must be on time for all your exam halls.
  • Students must follow the instructions of invigilator.

After students take the test, we will communicate with you your child’s results from the GL Assessments CAT 4 test in what is titled as the ‘Parents Report’.

Please, note that students are NOT expected to study anything at home for this test.

For more information about CAT4, please see their website:

https://www.gl-assessment.co.uk

Thank you for your attention.

Best Regards,

Dr Haleema Karout

School Principal

Read the Circular: AcademIAS-70- CAT4- National Agenda Parameter

 

الموضوع: إمتحانات CAT4 – إحدى معايير الأجندة الوطنية

السادة أولياء الأمور الكرام،،

إنه لمن دواعي سرورنا إبلاغكم عن امتحان موحد خضع له أولادكم خلال شهر أكتوبر الجاري 2018. يعد CAT4 أحد المتطلبات الإلزامية لمعيار الأجندة الوطنية وأحد المتطلبات الأساسية للتفتيش المدرسي مع هيئة المعرفة والتنمية البشرية، ويرمز CAT4 إلى Cognitive Abilities Test (اختبار القدرات المعرفية). ويعد هذا الامتحان بمثابة تقييم تشخيصي يهدف إلى مساعدة الطلاب ومعلميهم في فهم كيفية تعلمهم وما قد تكون عليه إمكاناتهم الأكاديمية، ويقيم كيفية تفكير الطلاب في المجالات التي من المعروف أن تحدث فرقاً في التعلم.

في حين تركز العديد من الاختبارات على تحصيل الطفل في المواد الأساسية، تم تصميم CAT4 لإعطاء المدارس وجهة نظر أوسع بكثير وأكثر شمولية عن كل طالب وعن إمكاناته وكيفية تعلمه بحيث تساعد النتائج المعلمين على تحديد طرائق التعلم المناسب للطالب وما إذا كان هناك حاجة إلى أي دعم أو تفريد في التعليم والتعلم.

وتشمل المهام التفكير في الأشكال والأنماط Non-Verbal Reasoning): التفكير غير اللفظي)، والكلمات (Verbal :Reasoning التفكير اللفظي)، والأرقام Quantitative Reasoning): التفكير الكمي) وبعض الأسئلة التي يتم الإجابة عليها عن طريق الإبداع عقلياً وتحويل الصور البصرية :Spatial Ability) القدرة المكانية). تم تصميم امتحان CAT4 لتحديد “القدرة المعرفية” للطلاب على أساس توقعات العمر المناسبة. وبمعنى أبسط القدرة المعرفية هي قدرة الطالب على التحاور واستعمال أنواع مختلفة من المواد من خلال سلسلة من المهام اللفظية وغير اللفظية والكمية و القدرة المكانية.

ويستند CAT4 على سنوات من البحث والتطوير بحيث استغرقت الطبعة الحالية منه خمس سنوات للتطوير وإشراك 25،000 طالب في جميع أنحاء بريطانيا، وهو تقييم معروف في المدارس بحيث یقدر المعلمون قدرته علی توفیر فكرة عن ما یستطیع الطلاب القیام به بدلاً من تمييزهم من خلال فهمهم لمجموعة من المعارف في مواد معینة. يعالج GL بيانات هذا التقييم وينشئ تقارير للطلاب فرادى وأولياء أمورهم ومدارسهم استناداً إلى مستويات موحدة وضعت في جميع هذه الاختبارات.

كون امتحان القدرة المعرفية لا يتعلق بالمناهج الدراسية تحديداً فإن نتائجه لا تتأثر بشكل كبير بتعليم الطالب أو إلمامه بالمواد مسبقاً. ويمكن أن يساعد ذلك المعلمين على تخطيط دروس فيها تفريد للتعليم، ومحاكاة أنماط التعلم الفردية، وتعديل توقعات التعلم لدى الطلاب عبر مجالات المناهج الدراسية المختلفة.

ومن المهم للغاية أن يأخذ الطلاب تقييماتهم على محمل الجد، وخلال جميع هذه التقييمات يتبع جميع الطلاب شروط الامتحان التالية ويحترمونها كما يلي:

  • يجب على الطلاب عدم التحدث إلى أو محاولة التواصل مع أو إزعاج المرشحين الآخرين فور دخول
  • غرفة الاختبار.
  • يازة الهاتف المحمول أو غيرها من الأدوات غير المصرح بها يمثل خرقاً للقواعد حتى لو لم يكن الطالب ينوي استخدامها، وسيعرضه ذلك للعقوبة واحتمال الحرمان من الامتحان.
  • يسمح فقط بعلب أقلام رصاص بلاستيكية واضحة. لا يسمح بوجود حقائب أو هواتف أو أي مواد أخرى بالقرب من الطلاب أثناء الفحص.
  • يجب أن يكون الطلاب في الوقت المحدد في قاعة الامتحان لجميع امتحاناتهم
  • يجب على كل طالب أن يتبع تعليمات المراقب.

بعد شهر من إجراء الطلاب إختبار  CAT4سترسل لكم إدارة المدرسة نتائج أولادكم في ما يسمى “تقرير أولياء الأمور”.

يرجى ملاحظة أنه ليس على الطلاب التحضير أو الدراسة لهذا الاختبار.

لمزيد من المعلومات حول CAT4، يرجى الاطلاع على موقعه على الانترنت: https://www.gl-assessment.co.uk.

نشكر لكم اهتمامكم

وتفضلوا بقبول فائق الإحترام.

د. حليمة قاروط

مديرة المدرسة

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.